Thursday, August 13, 2009

Paul Anka - Papa

在父親節的日子,聽這首歌更有感觸


中英文歌詞如下 : 

Everyday my papa would work to try to make ends meet
每一天我爸爸都努力工作,好讓收支平衡

To see that we would eat, keep those shoes upon my feet
確保我們有飯可吃,讓我們腳上有鞋可穿

Every night my papa would take me, tuck me in my bed
每天晚上爸爸都會帶我上床,為我蓋被

Kiss me on my head after all my prayers were said
在說完所有禱告之後親吻我的額頭

There were years of sadness and of tears
那時是悲傷和痛苦的年代

Through it all, Together we were strong we were strong
我們一起堅強的度過那些時刻

That time was rough
雖然那些日子是困苦

But papa he was tough
但是爸爸很堅強

And mama she stood besides him all along
媽媽也一直支持他

--

Growing up with them was easy
在他們身邊成長非常輕鬆

Time just flew on by
時間就這樣飛逝

The years began to fly
歲月的腳步開始越來越快

They aged but so did I
他們有了年歲,但是我也一樣

--

I could tell Mama wasn't well
我可以看出媽媽身體不太好

and Papa knew and deep down so did she, so did she
爸爸知道,而在內心深處她也明瞭,她也明瞭

and When she died, papa broke down and he cried
當她過世,爸爸崩潰並且哭泣

All he could say was, "God, why her? Take me"
他只是說,「上帝啊,為什麼不帶我走?」

--

Everyday he sat there sleeping in his rocking chair
每天他都坐在他的搖椅裡面睡覺

He never went upstairs, because she wasn't there
他從不上樓去,只因為她不在那裡

--

Then one day my papa said, "Son, I'm proud of how you've grown.
然後有一天我爸爸說,「兒子,我很高興看到你長得這麼好

He said, "Make it on your own. Oh, I'll be O.K. alone."
去打你自己的天下,我自己一個可以平安無事的。」 

--

He said, "There are things you must do"
他說:「有些事你必須去完成」

"Places you must see"
「有些地方你必須去看看」

his eyes were sad as he
他說著,眼神卻難掩悲傷

As he said goodbye to me
當他對我說聲再見

--

Every time I kiss my children, Papa's words ring true
每一次我親吻我的孩子,爸爸的話就會在耳邊迴響

He said, "Your children they live through you. and they grow! They'll leave you, too"
他說:「孩子們延續了你的生命,他們也將長大,並且離開你。」

I remember every word my papa used to say
我記得爸爸過去常說的每一句話

I kiss my kids and i pray
我親吻我的孩子並禱告

That they will think of me. That way, Someday.
有一天他們將會同樣的想著我

3 comments:

  1. that was moving...



    checking your blog has become a routine for me....

    although we are far from each other, you seem so close and dearing to me...



    thank you so much and i miss you immensely....

    ReplyDelete
  2. 看完歌詞覺得很感動

    ReplyDelete
  3. 看完後真的會誏人眼淚直流

    ReplyDelete